La V15 és la segona línia de bus 100% elèctrica

Un pas més en l’electrificació de la xarxa de bus de TMB que enguany adquirirà 88 autobusos elèctrics i durant el 2024 n'incorporarà 36 més que, en total, sumaran una flota de 232 vehicles elèctrics.

..
15/03/2023 - 16:39 h

La V15 (Barceloneta / Av. Tibidado) és la segona línia urbana d’autobusos d’alta capacitat 100% elèctrica de la ciutat. La primera va ser l’H16 (Pg. Zona Franca / Fòrum Campus Besòs), totalment elèctrica des de l’estiu del 2021.

TMB segueix sumant vehicles elèctrics i preveu tenir-ne un total de 232 al 2024 amb l’objectiu d’aconseguir una flota més sostenible. Actualment compta amb 30 autobusos 100% elèctrics, tots articulats i de càrrega ràpida per pantògraf, que donen servei a la línia H16, i en ocasions també a la 7 o la 33. Per aquestes mateixes línies, s’hi sumaran 78 vehicles més totalment elèctrics (49 estàndards i 29 articulats) properament. A finals del 2023 i principis de l’any 2024 s’adquiriran un total 88 autobusos elèctrics més, 68 estàndards i 20 articulats. I al llarg del 2024 36 autobusos elèctrics més.

Com es carreguen els autobusos elèctrics?

Els 16 vehicles articulats 100% elèctrics que donaran servei a la línia V15 disposen de la infraestructura necessària per poder carregar les bateries durant el servei per oferir un funcionament continuat, aprofitant el temps de regulació en la parada del terminal (el que s’anomena càrrega d’oportunitat), que acostuma a ser de 5 minuts aproximadament. La càrrega es realitza amb un pantògraf situat al sostre el vehicle.

En concret, la V15 s’ha equipat amb tres carregadors ultraràpids que s’han col·locat en els extrems de cada terminal: dos amb una potència de 500 kW al passeig de Joan de Borbó, davant de l’hotel Vela, i un altre de 250 kW situat al carrer de Josep Garí amb l’avinguda Tibidabo. El finançament dels nous carregadors compta amb l’ajut europeu Connecting Europe Facility (CEF Transport).

La càrrega ultraràpida per pantògraf es duu a terme a partir de dos elements: el carregador, un pilar de cinc metres d’alçada aproximadament, similar a un fanal, que s’instal·la a l’inici i final de la línia per a aprofitar els temps de parada de l’autobús i així no interferir en els horaris del recorregut. I l’altre element és el pantògraf, un braç mecànic retràctil situat en el sostre de l’autobús, que es desplega i s’acobla al carregador per a fer la càrrega.

A la nit, amb els autobusos ja aparcats a les cotxeres, els vehicles recuperen el 100% de les bateries en dues o tres hores. És per això que també s’està reforçant la xarxa de carregadors a les cotxeres, com la del Triangle, on s’ha adjudicat la instal·lació de 37 carregadors de càrrega nocturna més, a part dels 30 que ja té en servei. A la cotxera d’Horta hi ha quatre carregadors funcionant i abans de l’estiu n’hi haurà 24 més.

Aposta per la mobilitat elèctrica

Els primers carregadors es van instal·lar l’any 2016 a la línia d’autobusos H16, i van ser pioners a Catalunya, Espanya i Europa. Després de l’electrificació de la línia V15 es preveu que la propera a ser 100% sigui la l’H12.

TMB s’ha proposat aconseguir la neutralitat d’emissions de les seves xarxes de transport en l’horitzó 2030. La previsió és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin més de 500 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 70%).