Presentada la flota elèctrica d’autobusos de gran capacitat

04/12/2018 - 23:19

Mobilitat. Després de les proves en buit, a partir del desembre entraran progressivament en servei amb passatgers a la línia H16, entre el Forum i la Zona Franca

Després de les proves en buit, a partir del desembre entraran progressivament en servei amb passatgers a la línia H16, entre el Forum i la Zona Franca

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja ha presentat els set nous autobusos elèctrics articulats que donaran servei a la línia H16, la primera que es reconvertirà íntegrament a l’emissió zero a la ciutat. Els nous vehicles, a més d’estar preparats per a la càrrega ràpida en ruta, incorporen destacats avenços tecnològics i marquen el camí d’un salt endavant tant en la qualitat ambiental com en el nivell de seguretat del transport públic urbà.

Els nous vehicles articulats elèctrics ja fa un temps que estan circulant, en buit i sense fer parades, en l’itinerari de la línia H16 i omplint les bateries a les estacions de recàrrega. A partir d’aquest desembre passaran progressivament a fer recorreguts amb passatgers en aquesta línia, i quedaran plenament integrats al carrusel els primers mesos del 2019.
En paral·lel, TMB impulsarà la licitació per al subministrament de més autobusos de les mateixes característiques per continuar el procés de reconversió de la línia H16, que compta habitualment amb 22 vehicles assignats els dies feiners, i electrificar altres línies.

Amb aquests vehicles de 18 metres de longitud
i 120 passatgers de capacitat,
es comença a electrificar íntegrament la H16,
que serà la primera de
les línies a fer-ho

Els set nous autobusos estan equipats amb un pantògraf plegable sobre el sostre que s’acobla als punts de recàrrega ràpida situats als extrems de la línia H16, al carrer Cisell (vora el passeig de la Zona Franca) i a l’avinguda Eduard Maristany (a l’entorn del Fòrum).

Mitjançant el pantògraf, els vehicles són capaços de carregar en el temps de regulació l’energia suficient per fer el trajecte fins a la terminal de l’extrem contrari. La càrrega ràpida en ruta es combina amb la càrrega lenta durant les nits a la cotxera, on també s’ha instal·lat l’equipament corresponent. D’aquesta manera se n’assegura la seva autonomia plena al llarg d’una jornada sense haver de dotar-los de bateries voluminoses i pesants.

La presentació va tenir lloc en el transcurs de la jornada ‘La mobilitat elèctrica: el repte del transport de superfície’, que TMB va organitzar a l’edifici Fòrum amb la participació de destacats experts del sector, amb l’objectiu de contextualitzar l’aposta de la companyia pels autobusos d’emissió zero.

Sistemes intel·ligents de conducció

A més del doble sistema de càrrega, els nous autobusos incorporen destacades novetats tecnològiques orientades a la millora de la seguretat i la sostenibilitat:

– Substitució dels retrovisors per un sistema de càmeres intel·ligents que ajuden el conductor en la visió exterior (el Solaris afegeix sensors ultrasònics de proximitat a la part posterior)
– Sistema de visió perimetral de 270º per facilitar les maniobres a baixa velocitat
Rodes d’alumini, de menys pes, per reduir el consum, i de més durabilitat
– A l’Irizar, passadís d’acordió translúcid que dona lluminositat a una part habitualment opaca de l’interior
– Al Solaris, llums automàtics i eixugavidres intel·ligents

Addicionalment, els vehicles seran equipats amb el sistema Mobileye de sensors i visió artificial, que avisa el conductor amb senyals lluminosos i sonors de possibles impactes amb elements mòbils de l’exterior.

Com tots els autobusos articulats que està adquirint TMB, els presentats avui tenen les característiques de confort i accessibilitat següents:

– Quatre portes, per a l’entrada simultània per les dues de davant
– Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda: places reservades, rampa retràctil, polsadors per a invidents, terra baix antilliscant
– Polsadors d’obertura intel·ligent de portes
– Connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils, wifi ciutadà
– Aire condicionat

En termes de confort, la tracció elèctrica suposa a més que la marxa és silenciosa i progressiva. La fabricació dels set autobusos va ser adjudicada per concurs a les firmes Irizar (quatre unitats del model i2e articulat) i Solaris (tres unitats d’Urbino 18e), per un import conjunt de 5,7 milions d’euros.

Amb aquesta adquisició, TMB ha iniciat la creació d’una flota elèctrica que donarà servei a diferents línies a mesura que es vagin equipant amb les estacions de recàrrega necessàries. TMB ha decidit que la primera línia totalment electrificada a termini mitjà sigui la H16 (Pg. Zona Franca – Fòrum / Campus Besòs). Per això les seves parades terminals ja compten amb estacions de recàrrega: la de la Zona Franca va ser creada i posada en servei en el marc del projecte europeu ZeEUS, mentre que la del Fòrum es va estrenar l’estiu passat i té la particularitat que s’alimenta d’energia procedent de la xarxa de metro, concretament de la subcentral de Llacuna, de la línia 4.

Així, s’ha realitzat amb èxit un dels experiments inclosos en el projecte europeu Eliptic (Electrification of Public Transport in Cities), que busca estalviar diners i energia utilitzant sistemes de transport públic elèctrics existents (per exemple el metro, el tramvia i el troleibús) per afavorir altres modalitats de transport que d’aquesta manera augmenten la capacitat i redueixen emissions.

Aposta pel compliment dels compromisos ambientals

Recentment, TMB va presentar, junt amb tres empreses més, un prototip de minibús elèctric per a ús urbà intensiu que, si es produís en sèrie, podria ser el model per a l’electrificació dels serveis de proximitat. Són diverses, per tant, les línies d’actuació de l’empresa d’Autobusos en defensa del medi ambient i la sostenibilitat, tant a escala local com global, una aposta que passa per l’electrificació progressiva i la retirada dels cotxes dièsel amortitzats.

La flota d’autobusos de TMB va emprendre una primera reconversió ambiental a principis de la dècada actual que la va situar com la més neta d’Europa el 2015. Els passos fets des d’aleshores van en la línia del compliment dels acords de la Conferència sobre el Canvi Climàtic de París per contenir l’increment de la temperatura mitjana global i afavorir un desenvolupament sense gasos d’efecte hivernacle.