Reforç del transport públic amb el primer bus semidirecte

10/09/2021 - 13:30

Mobilitat i transports. Es crea la primera línia urbana XPRESBus, que enllaçarà les places de Francesc Macià i les Glòries, i en el metro circularan més trens a les línies amb més demanda.

La nova línia semidirecta de bus XPRESBus (X1) unirà el centre de Barcelona amb els nodes intermodals de Francesc Macià i les Glòries a partir del 20 de setembre. La xarxa de metro, després del restabliment de la línia L11 a partir de dilluns, 13 de setembre, augmentarà la capacitat amb sis trens més al matí i cinc a la tarda respecte a fa un any.

Amb l’inici del període lectiu, dilluns, 13 de setembre, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) torna a incrementar l’oferta de la seva xarxa després de l’augment efectuat a principis de mes per donar resposta a la mobilitat laboral.

Primera línia urbana d’autobús semidirecta XPRESBus

A partir de dilluns, es posarà en circulació l’oferta habitual de busos, uns nou-cents vehicles a l’hora punta del matí, com el 2020.

Alhora, el 20 de setembre, entra en servei la nova línia semidirecta X1, que enllaçarà el sector central de la ciutat (l’aglomeració comercial i de serveis de l’Eixample) amb els nodes de les places de Francesc Macià i les Glòries.

S’inaugura així un nou tipus de línia eficient, amb la finalitat de captar noves persones usuàries del transport públic, que operarà amb la marca XPRESBus i es distingirà pel color negre i la lletra X anteposada al número de la línia.

La nova línia X1 (Francesc Macià – centre ciutat – Glòries) circularà per carrils reservats (anada per Villarroel i Gran Via, tornada per Aragó i Urgell), disposarà de només quatre parades per sentit (Hospital Clínic, Universitat / Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan) més les dues terminals. En total, deu parades, quatre de les quals seran de nova creació i d’ús exclusiu de l’X1.

La xarxa està pensada per connectar amb altres mitjans de transport (metro, tramvia, tren i busos convencionals) i s’organitza amb vehicles de baixes o zero emissions.

Increment del servei de metro

A les línies convencionals de metro (L1 i L5, les de més càrrega de passatge), en hora punta (de 6.00 a 10.00 hores), hi circularan cinc trens més que a la setmana actual i dos trens més que en les mateixes dates del 2020.

A partir del dilluns 20, un cop acabin les actuacions nocturnes de renovació d’infraestructures que limiten la capacitat de la línia L1, hi haurà sis trens més que el 2020, distribuïts a les línies L1, L4 i L5. A la tarda, a partir de les 17.00 hores, amb el nou curs circularan cinc trens més que fa un any en la mateixa franja.

Continua així la millora de freqüències en les línies de metro de més demanda, a les quals els últims mesos s’han anat incorporant fins a dotze trens per ampliar-ne la capacitat de transport.

L’inici de curs coincideix també amb la recuperació del servei continuat dels dissabtes a la nit a partir d’aquest cap de setmana.

Millores a l’estació de Trinitat Nova

Dilluns, 13 de setembre, també queda normalitzat el servei a la línia L11 de metro (Trinitat Nova – Can Cuiàs), sense servei des de l’1 de juliol perquè s’hi duu a terme la fase principal de les obres de modernització i millora a Trinitat Nova, que continuaran encara unes setmanes més, encara que sense afectacions a la línia.

Amb la reobertura, a la línia L11 s’estrena una nova andana exclusiva a Trinitat Nova, independent però connectada al mateix nivell amb la de la línia L4, amb portes que ofereixen màxima seguretat a la zona de passatge i circulació automàtica de trens en tota la longitud de la línia. A partir d’ara, doncs, l’operació de les línies L4 i L11 passa a ser independent.

La seguretat de la línia L11 està reforçada, a més, per un sistema avançat de radars que detecten qualsevol intrusió a la zona de vies.

 

Més informació.